Dag 11 - Naar Kotor en Budva

10 september 2019 - Budva, Montenegro

Vanmorgen ging de wekker om 06.30 uur. Het zou een warme dag worden, dus we wilden optijd vertrekken zodat we in de middag nog even aan het zwembad bij ons appartement konden liggen.

Omdat er hier boven op de berg geen supermarkt of bakkerij zit, besloten we om een bakkerij op te zoeken in Kotor. We hadden gisteravond al gekeken waar we het beste konden parkeren, zodat we niet in de verkeerschaos hier moesten gaan lopen zoeken. Het was een goed halfuur rijden vanaf ons appartement naar de parkeerplaats, op de route naar het fort lag een bakkerij. Hier hebben we een ontbijtje gescoord en ons ontbijt bestond uit een pizzapunt. Het was 09.30 uur, maar die pizzapunt zag er zo goed uit, dat het ons niet uitmaakte dat het nog maar ochtend was. Vanaf de bakkerij moesten we nog ongeveer 15 minuten lopen naar de ingang van het fort, de entreeprijs vonden we niet heel goedkoop (€ 8,00 p.p.), maar besloten het wel te doen. We hadden ons voorbereid op een lange en zware klim naar boven, maar toen we richting het fort liepen, vonden wij het nog wel meevallen hoe hoog het was. We kwamen al snel op onze woorden terug..

Het pad liep constant stijl omhoog. Aan de ene kant van het een pad een trap (die net niet breed genoeg is om met twee personen naast elkaar te lopen) en aan de andere kant een pad met keien. We hadden onderweg nog 2 flessen water gekocht en dat was maar goed ook. Er waren onderweg naar boven genoeg plekjes waar je even kon uitrusten en daar maakte we maar al te graag gebruik van, de klim naar boven was best afzien. Na goed twee uur lopen bereikten we het hoogste punt, vanaf hier had je een prachtig uitzicht over de baai. Ondanks dat ik de laatste tijd best last heb van mijn hoogtevrees, ging dit mij goed af. Nergens last van gehad, totdat we boven kwamen en we een klein bruggetje over moesten, dit bruggetje bestond uit vijf ijzeren platen en deze zaten niet allemaal even goed op elkaar aangesloten. Ben er toch overheen gelopen, want we waren nu al zo ver gekomen. Yannic is nog een klein stukje verder naar boven gelopen, maar ik had er echt geen puf meer voor. Het terug naar beneden lopen ging iets sneller gelukkig, dit hebben we in goed een half uur gedaan.

Eenmaal beneden zijn we direct op een terras gaan zitten. Even iets te drinken om af te koelen en rustig op adem komen. We hebben nog een ijsje genomen om onderweg op te eten en zijn toen nog even naar het oude gedeelte van Kotor gelopen. Het was zo warm, dat we na een uur besloten om naar de auto te lopen. We wilden ook graag nog iets zien van het oude centrum van Budva, en omdat we daar toch langs kwamen op de weg naar ons appartement, hebben we daar nog even een tussenstop gemaakt. We hebben even rondgelopen en besloten toen om (Ja, alweer!) even op een terrasje te gaan zitten. Toen we de kaart kregen, keken we onze ogen uit.. SORBETS! Die hebben we tot nu toe overal nog niet op de kaart zien staan, we besloten daarom ook te kiezen voor een sorbet.

We zijn vervolgens weer teruggereden naar ons appartement. Eenmaal bij het appartement, onze zwemkleding aangetrokken en een duik genomen in het nogal koude zwembad, maar we waren wel lekker afgekoeld.

Ik was na het zwemmen zo moe, ben op bed gaan liggen en zonder dat ik er erg in had, in slaap gevallen. Ach, daar is het vakantie voor. We besloten vanavond zelf te "koken", zodat we niet meer weg hoefden.

Het is weer tijd om de tassen in te pakken. Morgen gaat de wekker optijd, want we vertrekken naar Cavtat in Kroatië.

1. Annette:
    10 september 2019
    Mooie dag dus weer. Veel plezier in Cavtat en een goede reis maar weer
  2. Anika:
    10 september 2019
    Waar is de foto van de sorebets?
  3. Anouk Huizing:
    Die staat er nu op. 🙈
  4. Ingrid Veenstra:
    10 september 2019
    Mooi is het uitzicht boven bij Kotor hè, ik zou zo weer naar boven lopen 🥰 wel een erge prijsstijging met 2 jaar geleden van 3 naar 8 euro 😱 en daar moet je je dan ook nog eens flink voor inspannen 🤣🤣 Voor morgen, weer een goede reis. Dat wordt een mooie route 🤩 Blijf genieten 😘