Dag 2 - Het Meer van Bled

1 september 2019 - Bled, Slovenië

Ik had niet anders verwacht na meer dan 24 uur wakker te zijn geweest, maar wat hebben wij héérlijk geslapen. Wakker worden hier in Medvode (dorpje in Ljubljana), is het zelfde als in Oostenrijk (lees: bergen en mist). Er staat deze vakantie veel op de planning, dus de wekker ging om 08.00 uur. De Spar hier in het dorp is al optijd open. Héérlijk, want zo konden we mooi optijd een ontbijtje halen en wat flesjes water. De weersverwachtingen voor in iedergeval de ochtend en middag waren goed, zon en +/- 31 graden. ☀️

Op de planning vandaag: het Meer van Bled, de Vintgar Gorge en de Savica-waterval (Meer van Bohinj). Uiteindelijk is het alleen het Meer van Bled geworden, de reden hiervan lees je verderop.

We zijn rond 10.30 uur weggereden naar het Meer van Bled, goed 45 minuten later, om 11.15 uur waren we er. We hebben de auto geparkeerd op goed +/- 10 minuten lopen van het meer, je moet hier betaald parkeren, maar omdat het iets verder lopen is dan andere parkeerplaatsen, kon dit tegen een goedkoop tarief (€ 1,00 per uur).

Na goed een uur lopen, waren we ongeveer op de helft van het meer, hier konden we omhoog naar een uitkijkpunt. De navigatie van mijn mobiel gaf aan dat het ongeveer 10 minuten was om omhoog te lopen, op het bordje stond heel wat anders, namelijk 30 minuten. De route naar boven was stijl, ongelijk, vol met wortels van bomen en keien. Vlak voor de vakantie hebben we nog wandelschoenen gekocht, omdat we wisten dat we deze vakantie veel gingen wandelen, deze had je ook zeker nodig tijdens het lopen naar boven. Na 15 minuten lopen, kwamen we op een punt en vanuit daar kon je al heel erg mooi over het meer uitkijken. We zijn vervolgens weer naar beneden gelopen, Yannic wilde nog wel verder, maar door de warmte kreeg ik zelf last van duizeligheid en hoofdpijn en zag ik niet zitten om nog eens 15 minuten omhoog te wandelen. In de verte was het ook behoorlijk aan het onweren en werd de lucht steeds donkerder, we waren ongeveer 10 minuten beneden en toen begon het te sputteren. Nog geen 5 minuten laten kwam het met bakken uit de lucht en zijn we snel naar het dichtstbijzijnde terras gelopen. Hier hebben we wat te drinken besteld en een spaghetti carbonara. Vanaf het terras was het ongeveer nog 30 minuten lopen tot de auto, toen we bij de auto aankwamen was het 15.00 uur. Omdat het er niet na uitzag dat het nog mooi weer ging worden (het was inmiddels wel weer droog) en we best moe waren, zijn we terug gereden naar ons appartement. Onderweg naar het appartement viel ik (Anouk) al in slaap en ben in het appartement ook even op bed gaan liggen, terwijl Yannic Ajax en Formule1 heeft zitten kijken.

Rest van de middag en avond hebben we lekker rustig aan gedaan. Het is nu ook hoog tijd om te gaan slapen, morgen moeten we er optijd uit. Er is voor de middag regen en onweer  voorspeld en we willen graag nog naar het kasteel van Ljubljana.

📷 PS: voor foto's, zie het menu boven aan.

1. Annette:
    2 september 2019
    Mooi daar, jammer van het weer. Maar een reden om nog eens die kant op te gaan tijdens een volgende vakantie. Meer van Bohinj is ook mooi.