Dag 6 - Naar de Olympische Bobsleebaan

5 september 2019 - Sarajevo, Bosnië en Herzegovina

Vandaag konden we de wekker iets later zetten (09.00 uur), er stond niet heel veel op de planning.

We begonnen onze dag met een ontbijtje bij een Turks restaurantje in het centrum. Ja, je leest het goed, een Turks restaurant. Het grootste deel van de bevolking in Bosnië en Herzegovina is Moslim, dat betekend dan ook dat je hier veel Turkse winkeltjes en restaurantjes hebt. Ik (Anouk) koos voor Turkse thee met baklava en uiteraard ging Yannic voor ćevapčići.

Op de planning vandaag: het bezoeken van de oude Olympische Bobsleebaan, hier werden de Olympische Spelen van 1984 gehouden. 8 jaar later brak in dit gebied oorlog uit..

We besloten om een taxi naar boven te nemen. Dit leek ons een goedkopere optie, ook raakten we zo "onze" parkeerplaats niet kwijt. De straat is erg smal en je moet de auto aan de straat parkeren, we hebben een mooie parkeerplaats gevonden, maar deze zouden wij kwijt raken als we de auto zouden gebruiken. En waar moesten we dan onze auto parkeren? Ik heb geen idee, het is hier namelijk (wat betreft rijden en parkeren) een behoorlijk chaos. We vonden als snel een taxi, deze zou ons voor 24 KM (Bosnische mark) heen en terug brengen. Toen we boven aankwamen bij het startpunt van de Bobsleebaan, vertelde de taxichauffeur ons, dat het héél mooi is om de kabelbaan terug naar beneden te nemen. We spraken af dat we hem moesten bellen als we beneden waren, dan kwam hij meteen onze kant op. Toen we uitstapten moesten we al meteen de 24 KM afrekenen, we dachten dat hij dit deed zodat we als we beneden waren, niet een andere taxi zouden nemen.

We begonnen aan onze wandeling over de oude Olympische Bobsleebaan. Dit was erg mooi, maar als je goed nadenkt ook erg indrukwekkend. De bobsleebaan was vrij weinig van over en zat vol graffiti. Na goed een uur wandelen waren we aan het einde van de bobsleebaan (deze hield er ineens mee op) we moesten van de bobsleebaan af, deze lag alleen een goede meter van de grond, wat het afstappen erg lastig was. Door het afstappen, viel me mobiel.. KAPOT! alles werkt gelukkig nog, maar er zit een behoorlijke barst in.. het einde van de bobsleebaan, betekende ook dat we het zelfde stuk weer terug moesten. We besloten via de zelfde weg terug te lopen (door de bobsleebaan), want we hadden gelezen dat je niet van de aangegeven paden af mocht, want op verschillende plekken lagen er nog landmijnen in de grond. De terugweg, was erg vermoeiend, deze liep behoorlijk omhoog en het werd steeds warmer. En uiteraard hadden Yannic en ik geen flesjes water meegenomen. Toen we eenmaal bij het punt aankwamen waar we waren gestart, moesten we nog zo'n 200 meter lopen om bij de kabelbaan te komen. Voor de kabelbaan betaal je in ons geval (een enkeltje) 30 KM, dit is omgerekend 15 euro.

Zoals afgesproken belden we de taxichauffeur toen we weer beneden waren. Paar keer over laten gaan was voldoende, zo kostte het ons geen geld. Na 15 minuten was de taxi er nog niet, na een halfuur nog niet en Yannic besloot opnieuw te bellen. En ja hoor, meteen voicemail, het leek erop dat hij zijn telefoon had uitgezet. We besloten nog even te wachten, maar het leek erop dat hij zijn geld binnen had en dat hij niet meer kwam. Nog één keer bellen dan.. hij nam op, maar stond boven op de berg. Hij bleef maar beweren dat hij had afgesproken dat hij ons boven zou ophalen, maar hij zou naar beneden komen, hij zou er met 10 minuten zijn. Gelukkig, hij kwam zijn woord na. Toen we weer in het centrum aankwamen en we uitstapten en wegliepen, werden we terug geroepen, we moesten nog betalen (dat hadden we al gedaan toen die ons boven had afgezet?). Hij beweerde weer dat we boven hadden afgesproken en dat we moesten betalen. Het was zijn woord tegen die van ons. We moesten maar betalen, want hij had boven gestaan en dit had hem erg veel tijd gekost, hebben zelf uiteindelijk maar 3 minuten in de taxi gezet (achteraf hadden we terug beter kunnen lopen, maar we wisten niet dat het centrum zo dichtbij was). Hij wilde 20 KM, we hebben hem 10 KM gegeven, maar uiteindelijk heeft ons dit retourtje omgerekend 17 euro gekost. En het ergste komt nog, hij zei: "wat is 10 euro nu voor jullie? Jullie komen uit Nederland". Met andere woorden: jullie hebben hardstikke veel geld en moeten dit daarom maar betalen.

We zijn daarna teruggelopen naar ons appartement. Even uitrusten..  de dagen zijn lang en daardoor soms best een beetje vermoeiend. Tegen 18.00 uur zijn we richting het centrum gelopen om wat te gaan eten, het zoeken naar een leuk restaurantje vinden wij hier best lastig. We zijn onderweg nog langs de Bazaar gelopen en uiteindelijk bij het restaurantje gaan zitten die je als eerste komt zodra je het centrum in loopt. Hier hadden we beide een hoofdgerecht met in totaal 4 drankjes, samen betaalde we hiervoor € 20,50. Héérlijk die prijzen hier!

Op dit moment zijn we weer terug in ons appartement en gaan we niet al te laat naar bed. De wekker morgen gaat rond 07.00 uur, want we gaan richting Mostar, met onderweg een tussenstop bij Tito's bunker.

1. Herman Veenstra:
    5 september 2019
    Veel plezier nog en voor morgen goede reis
  2. René:
    Gaaf om te zien!
  3. Annette:
    5 september 2019
    Mooi hoor, goed aangepakt met de taxi. Goede reis morgen en geniet van het mooie Mostar 💞 en neem de volgende keer een flesje water mee 😜