Dag 7 - Aangekomen in Mostar (Bosnië en Herzegovina)

6 september 2019 - Mostar, Bosnië en Herzegovina

Vanmorgen ging de wekker om 06.15 uur, zo konden we even rustig wakker worden. We vertrokken om 07.30 uur richting Mostar, met onderweg een stop met de bunker van Tito.

De bunker ging om 10.00 uur open, de rondleiding begon om 10.15 uur. Tijdens de rondleiding werd ons verteld dat hij met iedereen vriendjes probeerde te zijn, maar altijd ging voor zijn eigen belang. De Sovjet-Unie was niet blij met deze houding, want ze vonden dat het land tot hun invloedssfeer behoorde. Tito was daarom bang voor een aanval met een atoombom. Dat was de reden om een gigantische bunker te laten bouwen.

Voor twee volwassenen betaal je 40 Bosnische mark, dit is omgerekend € 20,00. In totaal duurde de rondleiding 1,5 uur.

We vervolgden onze rit naar ons appartement in Mostar. Toen we naar drie keer het zelfde rondje te hebben gereden onze auto eindelijk konden parkeren (op een plek waar je in Nederland al lang een boete voor gekregen had), stond er bij het appartement al een vrouw op ons te wachten. We zagen al meteen dat het een heel ander appartement was dan ons vorige appartement in Sarajevo. We moesten naar de 5de etage, maar gelukkig hebben we hier een lift. Onze verwachtingen van het appartement waren best hoog, dit kwam door de mooie foto's op booking.com. Eenmaal binnen kwamen onze verwachtingen ook uit, het appartement is super mooi en erg schoon. En het uitzicht..  FANTASTISCH!

We hebben hier een wasmachine en we hadden best zin in wat te eten. Toen we de tassen binnen hadden staan, zijn we naar de supermarkt (die zit recht onder ons appartement) gelopen om wasmiddel te kopen en broodjes.

We hebben nog even rustig aan gedaan en zijn tegen 18.30 uur richting het centrum gelopen. We zijn eerst naar de Stari Most gelopen. Deze brug staat, als blikvanger van de binnenstad van Mostar. Hierna zijn we wat gaan eten bij "Šadrvan", een leuk restaurantje. Hier loopt het personeel in de originele klederdracht van Bosnië en Herzegovina. Ik kan overigens ook wel wennen aan de prijzen hier, we betaalden voor twee hoofdgerechten en vier glazen frisdrank in totaal € 24,00. We hebben nog even een ijsje gehaald en zijn toen terug gelopen naar ons appartement.

Terwijl ik dit schrijf zitten we lekker op de bank Duitsland - Nederland te kijken en zijn we aan het genieten van het prachtige uitzicht.

We zijn hier drie dagen, dus we doen lekker rustig aan en gaan genieten van al het moois hier!

1. Annette:
    6 september 2019
    Je kunt ook nog bij de brug in de toren en de voet van de brug, volgens Dolf moeten jullie dat ook zien. Maar geniet lekker daar in het mooie Mostar 💞